Savonlinna vetää väkeä oopperalla, Ähtäri ja Ranua eläintarhoilla, Tykkimäen huvipuisto saa väen suuntaamaan Kouvolaan, Muumimaailma Naantaliin, Särkänniemi Tampereelle. Parhaimmillaan vetovoimaisimmat matkailukohteet saavat sadattuhannet suomalaiset vierailemaan joillakin paikkakunnilla.

Koronan seurauksena elämme kotimaisen matkailun superkesää. Kuinka hienosti Uusikaupunki onnistuu matkailumarkkinoinnissaan, sen näyttää syksy ja vierailijatilastot. Jokaisen sopii tahollaan positiivisin mielin toivoa matkailumarkkinoijiemme ponnistelujen onnistumista ja turistimassojen massiivista vyöryä Uuteenkaupunkiin.

Ehkäpä juuri nyt helteen herpaannuttamina voimme aprikoida kaupunkimme matkailullisia edellytyksiä. Uusikaupunki on portti maailman kauniimpaan saaristoon, jossa, ainutlaatuisen luonnon lisäksi, historiallisesti eksoottiset kohteet, kuten Putsaari, Isokari ja Katanpää, odottavat matkailijamassoja. Mannerkaupunki tarjoaa automuseon, Pilvilinnan, keskustan museon, kirkkoja  -mutta riittävätkö nämä kohteet? Tarvitsemmeko jonkun vetonaulan tehostamaan perinteisiä matkailumagneettejamme? Miltä tuntuisi huvipuiston rakentaminen kaupunkiimme, entä moottorirata, vesipuisto tms.

Yksi meidän vetonaulamme löytyy torin vierestä Rauhan puistosta. Pitäisikö sinne lisätä riippumattoja, jotta kaupunkiimme saapuisi tuhansia rentoja turisteja? Pitäisikö Pakkahuoneen markkinointiin satsata enemmän euroja? Pääseekö retroilmeellä höystetty kaupunkikeskeinen Santtion leirintäalue uimarantoineen ansaitsemansa arvoon matkailumarkkinoinnissamme? Onko matkailu sen alan yrittäjien oma asia ja kaupunki pitäköön rahansa poissa matkailunmarkkinoinnista? Olemmeko matkailun näkökulmasta onnistuneet niin hyvin kuin mahdollista ja voimme pitää nykyistä matkailumme tuottoa maksimisaavutuksena? Kuinka Sinä näet matkailun merkityksen Uudellekaupungille, tarvitaanko lisää luovuutta vai rahaa vai onko parempi unohtaa matkailu ja keskittyä kokonaisvaltaisesti johonkin muuhun?

Hyvää juhannusta!