Aluevaalien jälkeen todettiin tylysti: Turku vie kaiken! Tämän päälle Uuttakaupunkia rasittaa Ukrainan-Venäjän konfliktin varjot ja vaatimukset sekä Sihy-hanke. Kun näistä aineksista leivotaan kakku, jonka mausteeksi pannaan koronapandemia ja valtion vahva velkaantuminen koronan- ja varautumisen vuoksi, on se karvas ja syöjät harvassa.

Nyt olisi kaupungin, jo valmiuslainkin ohjeistamana, aiheellista varautua tuleviin laihoihin vuosiin. Mutta miten Uusikaupunki on varautunut mahdolliseen kriisiin, onko tehty konkreettisia toimia tai edes suunniteltu niitä kansallisen hädän varalta?

Ukrainalaisten tukemiseksi kaupunginhallitus päätti antaa 10 000,00€ yhteisistä verovaroista. Samalla kaupunki katkaisi suhteet Novgorodiin ja julisti kaiken venäläisen pannaan. Tuntuu kuitenkin siltä, että kaupunginhallitus on unohtanut uusikaupunkilaiset vai oletteko havainneet ohjeistusta tai suunnitelmia pahimman varalle?

On itsestään selvää, että pelkästään sähkön ja polttoaineiden hintojen jopa jo nyt tuplaannuttua ja niiden seurauksena lähes kaiken muunkin välttämättömän alati kallistuessa, kaupungissa omilla tuloillaan pärjäämättömien määrä kasvaa satoihin, jopa tuhanteen. Kallistuvia elintarvikkeita on edelleen ostettava, sen pienituloisemmankin.

Lukuina voi pyöritellä seuraavia tuloja ja menoja: Vuonna 2019 U:gin asukkaiden keskitulot olivat noin 24537 euroa ja mediaanitulot noin 23033 euroa. 

Voit laskea, paljonko em. vuosituloista jää verojen jälkeen ylimääräiseen kuluttamiseen - siihen ostovoimavaraan, jolla Ukissa saadaan säilytettyä erikois- ja kivijalkakaupat? Kun perustoimintojen ylläpitoon (tavanomaiseen asumiseen, elintarvikkeisiin, lainakorkoihin, lämmitysenergiaan, polttoaineisiin, työmatkoihin, vakuutuksiin) menee koko ajan entistä enemmän rahaa pienistä tuloista, niin ylimääräistä rahaa ei jää ylimääräiseen kulutukseen. Mitähän tästä seuraa pienellä paikkakunnalla?

Kun katsomme esimerkin vuoksi kaupunginhallituksen pöydän ympärillä istuvia päättäjiä, tunkee väkisinkin mieleen miete, että kuinka tuo hyvätuloisten valikoitu kuppikunta voi asennoitua ukilaisten kasvavan vähävaraisen väestön nykyiseen osaan tai pahimmillaan tulevaisuudessa heitä koettelevaan nälkää, kylmyyttä ja kurjuutta sisältävään tulevaisuuteen? Mitä mieltä sinä olet tavasta, jolla Uudenkaupungin päättäjät valmistautuvat mahdolliseen kriisiin?

Jos ruokatarvikkeet kallistuvat oleellisesti, niin se näkyy pienituloisten ruokapöydissä. Meillä ei ole yhtään omaa suurkeittiötä kaupungissa siltä varalta, että tavanomainen ruoka saattaa lähes loppua tulevana talvena moneltakin lapsiperheeltä. Toimiiko energiahuolto tulevana talvena, mikä terveydenhuollon todellinen tila nyt koronakriisin edelleen jatkuessa ja hoitajalakkojen uhatessa?

Uskotko, että kaupungin virkamiesten tueksi on luotu sellainen salainen toimintamalli, joka vie kaupungin ja sen asukkaat läpi pahimmankin kriisin?

Uskotko, että lähes kaikkeen on varauduttu, mutta paniikin välttämiseksi turvatoimenpiteitä ei ole julkaistu? Miten oli huoltovarmuuden tila koronakriisin alettua? Löytyikö valtakunnassa väestölle maskeja ja hoitohenkilökunnalle suojavaatteita?

Minkälaista tulevaisuutta odotat kaupungille? Voiko käydä niin, että Alistakatua edelleen kivetetään tuontikivillä ja rantaa lankutetaan, kun nälkäisin osa kaupunkilaisista värjöttelee kylmissä kodeissaan vailla riittäviä terveyspalveluita? Mikä on sinun visiosi tulevista vuosista ja etenkin talvista? 

On hyvä muistaa, että inflaatio vaikuttaa käytänössä lähes joka asiaan. Lähes kaikki kallistuu. Muistetaan, että kaupungin taloudenpito perustuu verotuloihin. Uudenkaupungin verorahoitus (tulot) oli 5617 euroa asukasta kohti vuonna 2019, kun koko maan keskiarvo oli 5749 euroa. Jo tätä taustaa vasten pitäisi kaupungin päättäjien kellojen soida. Jo vuonna 2019 kaupunki oli maan keskiarvoa alempana.

Valtionosuudetko Suomen kunnilleko ovat nousussa? Vai meneekö valtion rahat huoltovarmuuden takaamisen kasvaviin kuluihin: asehankintoihin, ruokatuotannon tukemiseen, kasvaviin lainakuluihin, nouseviin sotekuluihin?

Näköpiirissä ei ole hyviä ennusteita. Kaiken tämän, mitä ukilaiset nyt kaupunkilaisina yhteisesti omistaa, viipaloidaan vuoden 2023 alusta ylikunnalliselle sotealueelle siirtyviksi ja Ukin ylläpitoon jääviksi menoksi. Ne molemmat ovat kaupungille oikeita menoja, jotka pitää tuloilla kattaa. Mutta mistä ja miten niitä tuloja kerätään, kun valtion, kuntien ja asukkaiden verotulot eivät nouse lähimainkaan samaa vauhtia kuin pakollisten menojen yhteismäärä. Onko Ukin turmaksi muodostumassa sote, sota ja sihy?